30 Eylül 2011 Cuma

B Serisi Honda Motorları


B Serisi Honda Motorları

Modifiye yaparken, modifiyenin getirilerinin yanı sıra götürülerinin de dikkate alınması gerekir. Sıkıştırma oranı, emme sistemi, egsoz sistemi ve devir sayısı artışlarının önemli değişikliklerdir. Honda motorları çok büyük ustalıkla dizayn edilmiş ve imal edilmiş motorlardır. Kötü olanı iyileştirmek kolaydır ama iyiyi mükemmel yapmak çok zordur. Değiştirilen her parçanın arkasında Honda’nın yıllara dayanan tecrübesi olduğu unutulmamalıdır. Nihayetinde HONDA, OTOMOBİL DE YAPAN BİR MOTOR ÜRETİCİSİDİR.

B Serisi Honda DOHC motorlar modern Honda otomotiv motorları arasında en popüler olanlarındandır. Performansları, 8900RPM’ye varan azami devir sayıları ile 120 ile 200HP arası güç üretirler. B serisi motorlar, kullanım ömürlerinden çok birşey kaybetmeksizin yüksek performans amacı ile modifiye edilmeye çok uygun motorlardır. 1.6, 1.7 , 1,8 litre VTEC ve VTEC olmayan tiplerde üretilmişlerdir.

B Serisi Swap Seçenekleri ( Parça Takası )

B serisi motorlar Honda motorları içerisinde parça takasına en uygun motorlardır. B serisi motorların parça takasında kullanılmasının en büyük nedeni dayanıklılıkları ve diğer motorlara nazaran eş hacimde daha fazla güç üretmeleridir. ( 100HP/Litre’ye dek ). Birçok B serisi motor Integra modellerinde kullanılmıştır. Japon iç pazarı için ( JDM – Japan Domestic Market ) üretilen bir çok Honda otomobili de B serisi motor taşır.

Yalnız JDM motorlar Amerika ve Avrupa için üretilenlere göre birtakım değişiklikler içerirler ( ör: kelebek boğazı ) ve Amerika ve Avrupa versiyonlarına göre biraz daha fazla güç üretirler.

Motor için söz konusu olan parça takası seçenekleri (swap) aktarma organları için geçerli değildir. Bu yüzden swap esnasında birtakım parçalar bir ünite olarak düşünülmelidir. Bir çok swap seçeneğinde ECU’nunda uyumlu olmaması göz önüne alınmalıdır ve komple değiştirilmelidir. Swap yapılmış motorlara uyum sağlayacak şekilde yeniden proramlanmış ECU seçeneği de mevcuttur. Swaplı motorlar için modifiye edilmiş, stok programa çok yakın ya da birçok farklı isteği karşılayacak şekilde programlanmış seçenekler mevcuttur.

VTEC olmayan bir motora VTEC swapı yapıldığı takdirde VTEC kumandası için ekstra kablolama yapılması gerekir.

Değiştirilebilir Parçalar

88-91 model Prelude’lerde bulunan B20 ve B21 ,bloklar B kodu taşımalarına rağmen B serisi motorlardan farklıdır.

B serisi motor parçalarının büyük çoğunluğu birbirleri arasında değiştirilebilir özelliktedir. Bu özellik, herhangi bir stok motorun sahip olmadığı özellikte bir motor elde etmeyi olanaklı kılar. Herhangi bir B serisi VTEC silindir üst kapağı parçası ( egzantrik v.b. ) diğer bir B serisi VTEC motor silindir üst kapağı parçası ile değiştirilebilir. GS-R’a , Type-R’ın egzantrik mili takıldığı zaman hatrı sayılır bir güç artışı elde edilir. Type-R pistonları da swap uygulamalarında, yüksek sıkıştırma oranı, düşük sürtünme ve daha iyi yağlama avantajlarından dolayı tercih edilen bir parçadır. Bunun yanı sıra Frankenstein ( yani tamamen toplama ) motorlar oluşturmak mümkündür. LS/VTEC, CR/VTEC ( B20/VTEC ) bunlara örnek olarak verilebilir. Bu şekilde B18A ( veya B ) nin yüksek hacimli motor bloğu ve B18C(PR72 – PR3 ) veya B16 ( PR3 ) ün yüksek performanslı emme sistemi bir araya getirilmiş olur.


Bu swap uygulamasının yaratacağı problem yüksek devir problemleridir. Çünkü biyel civataları ve düşük çap/strok oranı çok yüksek devirlere dayanacak şekilde dizayn edilmemişlerdir.

LS/VTEC motor yapısı , B18C1 motorları ilk geliştirilirken Honda tarafından denenmiş ancak denemeler sonucu strok uzunluğu düşürülmüş, bloğun alt kısmı güçlendirilmiş, soğutmaya yardımcı olmak için daha fazla yağ fıskiyesi eklenmiştir. Strokun bu zorunluluklardan dolayı düşürülmesi 1834cc den , 1797cc ye düşen hacim kaybı ile sonuçlansa da, 8100RPM gibi verimli kullanılan yüksek bir devir elde edilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder